Tuesday, August 14, 2007

Den fantastiska fyran

Om du följer So You Think You Can Dance säsong 3 på svensk TV och inte vill veta vilka som är med i finalen bör du sluta läsa nu!

Egentligen hade jag tänkt skriva om SYTYCD varje vecka, men jag har helt enkelt inte haft tid. Nu är dock finalen nära och eftersom min superfavorit fortfarande är med tänkte jag i alla fall lyckas peta dit ett inlägg. Igår röstades Lauren (yeeeeeeees!) och Pasha ut och kvar var publikfavoriten Lacey, alla småtjejers älskling Neil, energiknippet Sabra och piruett-Danny. Så vem kommer vinna?

Lindyhopdansösen Lacey ligger bra till. Hon är syster till omåttligt avgudade Benji, som vann förra året, hon är väldigt duktig och ger alltid järnet. Men jag tycker att hon är ganska opersonlig och hennes skinande scenleende kändes fort trött. Varför ska hon alltid spela så mycket apa istället för att bara vara Lacey? Lite för sockersött för min smak. Här ser vi Lacey och Pasha hiphoppa sig lite i ett nummer där Lacey för en gångs skull inte flinar:



Danny är fantastisk där han svävar fram och gör piruett efter piruett utan att tappa balansen eller hamna ur kurs. Men även om hans personlighet definitivt förbättrats och han känns mer ödmjuk så tycker jag fortfarande inte att han är intressant på scen. Det räcker inte att vara imponerande, men måste ju nå ut. Här dansar han tango med min andra favorit för säsongen, Sarah. För att se Danny sväva högt i det blå när han hoppar över scenen får du helt enkelt söka på youtube själv:



Jag brydde mig inte så mycket om Neil i början, men nu mot slutet har jag verkligen börjat uppskatta honom. Speciellt jazznumret med Sabra var underbart. Han spelar inte heller på sitt sexappeal hela tiden, som Pasha verkade göra mot slutet, vilket känns ganska bra. Han får gärna komma på andraplats för min del. Här nedan ser du tidigare nämnda jazznummer med Sabra:



Min favorit är helt enkelt fantastiska lilla - för liten är hon - Sabra. När hon virvlar runt på scenen påminner hon mig mer om en busig och överlycklig älva än en helt vanlig tjej som bara dansat i fyra år. Hon verkar rar och ödmjuk och är bra på allt hon försöker sig på, jag är alltid mest imponerad av hennes nummer. Under nästan hela säsongen är det hon som varit min favorit (okay jag erkänner att jag knappt såg henne de första två avsnitten) och det är första gången sedan jag började glo på SYTYCD som jag verkligen hejar på någon. Här är hon med fd partnern Dropping Dominic:




Så heja Sabra frisk humör - det är det som susen gör. Heja heja heja!

No comments: