Saturday, September 15, 2007

Möt din daimon

Jag har precis lyssnat klart på His Dark Materials-trilogin, skriven och berättad av Philip Pullman, en ganska trevlig bokserie som nu ska bli film. Den första boken handlar om hur lilla Lyra och hennes daimon Pantalaimon försöker rädda en massa barn som har blivit kidnappade av "The Gobblers" (jag vet inte vad de heter på svenska ännu). Sjunde december i år har första filmen, Guldkompassen, premiär och eftersom PR är livsviktigt i filmbranschen finns det givetvis en hemsida. Jag hittade dit och fann ett test där man kan få se vad man själv skulle ha för daimon (eller daemon som det hetter på engelska).

Så vad är det för något då? Jo det är som din själ. Vi i vår värld har våra daimoner inom oss men i Lyras värld har de en egen form och kan prata. De är i skepnad av ett djur som matchar din egen personlighet, men kan innan puberteten förvandla sig till vilket djur som helst beroende på vilket humör eller situation de är i. Att röra en annan människas daimon är bland det värsta man kan göra mot någon och bandet mellan människa och daimon är så starkt att de aldrig kan vara speciellt långt ifrån varandra.


Hur som helst... Min daimon blen en snöleopard - precis som bokens Lord Asriel (i filmen spelad av Daniel Craig) - vid namn Lutheus. Vad är din?

Filmens hemsida
Trailer på apple
IMDb
Filmtipset

7 comments:

Anonymous said...

Jag fick en ocelot, den var inte lika ståtlig som din. Men jag var nöjd.

audhumble said...

Åååh, men de är ju hur fina som helst. NU är jag allt lite avis.

Anonymous said...

Jag fick också en snöleopard^^ fast min heter Alexius.

Anonymous said...

Jag fick ett lo djur som hette Apolloius . (:

Anonymous said...

Jag hittar inte där man gör testet s;

Unknown said...

Hej jag vet inte hur man går in på det testet kan ud hjälpa mig?

Anonymous said...

Jag hittar inte vart man gör testet jag har letet och letet men jag kommer brar till samma sida och jag hittar inte det!