Saturday, December 29, 2007

10 1250-filmer jag allra helst skulle vilja se

Om du är en aktiv filmtipsare som tycker om att hänga i forumet så lär du åtminstone ha hört talas om 1250-toppen. För att vara med ska du själv lista ut vad det är för en lista, och hur man sammanställer den vilket inte är så svårt. Här är tråden i alla fall. Första gången jag deltog låg jag på 64 800 poäng, och nu ligger jag på 4 245 696, vilket kanske är en fin ökning men egentligen ingenting om man jämför med vissa andra på 811 416 220 whopping points. Hur som helst har jag mycket kvar att se, och dessa 10 lockar mest.


10. Apollo 13 - Ron Howard (1995)
Okay jag erkänner. Jag vill bara se den här för att jag då får hela 2 poäng på en film, jag har nämligen redan sett de flesta andra sådana. Men den kanske är bra ändå, det handlar ju om rymden och det är ju intressant, och ja... Jag vet inte.
1250-poäng:
2
Uträknat betyg för mig: 3

9. Stuntmannen - Richard Rush (1980)
Jag har inte så mycket att säga om den här egentligen, men jag läste om den i någon brittisk filmtidning (minns inte vilken just nu) och de fick den att verka intressant. Dessutom är det något med stuntmän som fascinerar, det är ju både tufft och helt vansinnigt. Jag har nog bara sett en enda annan film om stuntisar och det är Death Proof så det måste vi ändra på.
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 3

8. Krigarens själ - Lee Tamahori (1994)
Jag minns när den kom, och att jag redan då absolut ville se den. När min klass skulle på skolresa av något slag hade min klasskamrat Erik med sig den på bussen och sade till mig att nu minsann skulle jag få se den. Men jag gjorde honom besviken för jag såg den faktiskt inte, jag har verkligen ingen aning om vad jag gjorde istället. Sov? Snackade skit med någon? Läste? Fy skäms på mig i vilket fall som helst! Jag skulle inte göra det misstaget idag.
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 4

7. På drift mot Idaho - Gus van Sant (1991)
Dels har jag hört att den ska vara riktigt bra, dels använde alltid sambon denna som en "killer" när han precis hade lärt mig Filmleken. Visserligen lärde jag mig fort och kan nu minst tre skådisar i den. Dessutom gillar jag att bättra på min statistik och jag har hittills sett hela 27 rullar med Keanu, kommer den här att bli den 28:de?
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 4

6. Årets man - Ron Howard (1982)
Män på ett bårhus som börjar jobba som pimps? Where do I sign up? Det låter som en riktigt, riktigt bra kalkon. Sedan är det ju alltid kul att se en ung Michael Keaton, jag gillar honom.
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 3

5. Mommy Dearest - Frank Perry (1981)
Det är en sådan där film man helt enkelt ska ha sett, den är sannerligen omtalad och det slängs ut referenser till den än här än där. Den handlar om superstjärnan Joan Crawford och hennes påstått urusla behandling av adoptivdottern Christina, som skrev boken filmen bygger på. Om det är sant vet jag inte, det råder delade meningar om det där.
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 4

4. Tapeheads - Bill Fishman (1988)
Det enda som behövs för att jag ska se en film utan att veta något om handlingen är att den är från 80-talet och att John Cusack är med. Nuff said.
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 3

3. One Point O - Jeff Renfroe, Marteinn Thorsson (2004)
Jag hade inte ens hört talas om filmen innan jag satte mig ned för att göra listan, men nu när jag läst om den verkar den riktigt bra. Det är en dystopi, Lance Henriksen är med, den utspelar sig i ett storebrorsamhälle och verkar ha en allmänt paranoid känsla.
1250-poäng:
1
Uträknat betyg för mig: 3

2. Manderlay - Lars von Trier (2005)
Dogville är en av de bästa filmer jag sett, verkligen en helt otrolig filmupplevelse som verkligen grep tag i mig. Manderlay, som är uppföljaren, ska inte vara lika bra har jag hört men antagligen inte långt ifrån. Jag gillar helt enkelt det mesta av Trier, vilket även förklarar förstaplatsen.
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 4

1. Breaking the Waves - Lars von Trier (1996)
Det är egentligen lite pinsamt att jag lyckats missa den här, speciellt då den har gått på TV ett antal gånger. Jag är inget stort fan av Stellan, även om jag givetvis inte har något emot honom, utan den jag ser fram emot att se är istället Emily Watson. Hon har en ovanlig kvalitet som gör att jag direkt blir intresserad av hennes roll, och lätt kan känna sympati för henne.
1250-poäng: 1
Uträknat betyg för mig: 4

11 comments:

Mattias S said...

Jag har fortfarande inte fattat 1250-toppen!!!
Breaking the Waves är en av dom starkaste filmer jag sett, helt otrolig!
Manderlay är bra men inte det mästerverk Dogville är.

Anonymous said...

Het ledtråd: Vad har alla de där skådisarna på listan (den i forumet) gemensamt?

Anonymous said...

Just det. Titeln är ju även den en ledtråd så klart. 1250...

Mattias S said...

Jag fattar liksom inte. :)

Anonymous said...

Nu skojar du allt med mig.

Mattias S said...

Du, jag önskar så vore fallet men tyvärr...

Anonymous said...

Jag kan skicka ett ledtrådspm. Hold on. (En till ledtråd är Gordyals favvo, du kan tänka lite på det så länge).

Mattias S said...

Alltså, jag har läst så många ledtrådar och skit kring det där utan att fatta så det är nog ingen idé. :)

Anonymous said...

Men vad tusan. Du kan visst fatta, det vet jag. Det är inte svårt.

Mattias S said...

Jag har försökt men nu vägrar jag, dumma påhitt!

Anonymous said...

Men vad faaan. Varför listar vi skådisarna? Vad står siffrorna för? Hur kan de siffrorna öka? Du spelar ju bara dum. Moooooooorr.