Friday, December 14, 2007

10 önskefilmer så här i juletider

Du vet den där långfilmen du älskade som barn, den du knappt minns, kanske inte ens vet vad den heter och antagligen aldrig kommer att se igen? Skulle det inte vara bra härligt om den råkade gå på TV huxflux, eller att du hittade den i 3 för 99-lådan på Ica? Det tycker jag med! Här är min topp 10-lista på filmer jag verkligen önskar att jag kunde få se igen (inga filmer inspelade efter 1991 får vara med).

10. Toy Soldiers - Daniel Petrie (1991)
Jag hade redan sett Goonies, massvis med gånger så klart, och fallit hejdlöst för Sean Astin och den här filmen gjorde ju inte saken bättre. Ja, jag är fortfarande svag för honom och Sam Gamgee är den bäste i Sagan om ringen-filmerna, så det så! Hur som helst såg jag den här hos min barndomsvän Cricka, som var en bortskämd men jättesnäll kompis. Den gjorde ett sådant djupt intryck på mig att jag flera år senare släppte allt och bänkade mig framför TV:n när den skulle sändas på sexan. Du kan tänka dig att jag blev ganska grinig när det visade sig vara en helt annan film som inte utspelade sig i en privatskola utan på någon tropisk ö eller vad det nu var. Den kanske är bra, vad vet jag, för sur och grinig stängde jag av TV:n. Orsaken till att den inte kommer högre på listan är för att jag såg till att hyra den för massor med år sedan, men vill gärna se den igen.

9. Sommarmåne - Robert Mulligan (1991)
Det var sommar, jag var ensam hemma och den här gick på SVT och jag såg den mest för att jag hade tråkigt. Detta var långt innan En djävulsk romans och Legally Blonde och Reese Witherspoon var ännu inte något stort hollywoodnamn. Filmen handlar om två systrar och en grannpojke och är bland det sorgligaste man kan hitta, ja tyckte jag då i alla fall. När jag tänker på hur storasyster bryter ihop i trappan har det fortfarande en viss effekt.

8. Gameboy - Todd Holland (1989)
Här minns jag inte mycket. Men det handlar om TV-spel, jag tyckte att den var bra och jag var tvungen att ta IMDb:s forum till hjälp för att hitta den. Jag vill ha mer kött på benen helt enkelt, och håller tummarna för att den ska gå på TV igen. Något säger mig att den inte kommer vara lika bra this time around.

7. Leka med döden - Anthony Simmons (1989)
När jag var liten brukade jag alltid hänga med min bästa kompis hem efter skolan. Vi gjorde smet (jag håller henne ansvarig för mitt godissug idag, för jag var inte så jätteglupsk innan) och kollade på film. Problemet var bara att hon hade typ tre filmer, Tuff Turf, Lilla sjöjungfrun dubbad på spanska och Leka med döden. Den sistnämnda handlar om två småtjejer som utpressar en granne efter att de spionerat på honom. Jag tyckte då att den hade en vuxen ton, lite samma känsla som i Sova med fienden, man fick till och med se storebrorsans flickvän naken (med håriga armhålor) och småtjejerna hade pistol. Jag har helt enkelt en känsla av att den skulle vara bra idag med.

6. En natt på stan - Chris Columbus (1987)
Mina föräldrar brukade umgås med Crickas föräldrar, och då satt vi barn och glodde på film. Jag är ganska säker på att vi såg den här under ett av våra besök. En gång såg vi även Bad Taste, detta var när vi var några år äldre, och jag petade mest i maten efter dricka kräks-scenen. Hur som helst fick jag en girlcrush på Elizabeth Shue (den har inte hållit i sig) och filmen hade den där barnäventyrsfilmkänslan jag fortfarande är så svag för. Men det enda jag minns är att barnvakten misstas för en kändis, och att en kille får en kniv i skon. Eller, foten då.

5. Pin... - Sandor Stern (1988)
Det här är sista gången jag nämner Cricka, jag lovar. Han och hans föräldrar hälsade på oss och med sig hade de två filmer Cricka hade valt. Det var den här och en film jag absolut inte kommer ihåg vad den hette, kanske något med fem eller våning och den handlade eventuellt om en seriemördare. Jag minns något om en madrass i en tunnel, och TV-antenner, om någon vet vilken den är skriv gärna i kommentarerna. Men ja, minnesbilderna av den och Pin... har blandats ihop lite. Hur som helst var Pin... ganska sjuk och jag tyckte inte alls om den twistade tonen då, men under åren har min nyfikenhet väckts och Terry O'Quinn är ju med! Det kan nog vara en spännande och fascinerande film.

4. Mala carodejnice - Zdenek Smetana (1986)
Alla som känner mig bra vet att jag är totalt galen i häxor, och att jag försöker se alla häxfilmer jag någonsin kommer över. Inte Blair Witch-skräckisar, utan filmer där häxorna faktiskt trollar och gör brygder. Den här gick, eller brukade gå, jag minns inte säkert, om påsken och jag minns så otroligt lite. Älskade jag den? Absolut. Men jag tror aldrig att jag kommer ha turen att se den igen.

3. Erics hemlighet - Nick Castle (1986)
Precis som jag är svag för häxerier är jag även svag för övernaturligheter överhuvudtaget. Superhjältar, onda andar, vampyrer, och pojkar som kan flyga. Jag minns tempot som härligt, filmen lite luddigt och kärlekshistorian mellan grannflickan, och pojken som kunde flyga, som riktigt, riktigt underbar. Lite som Vincent och Catherine i Skönheten och Odjuret, men jag kan ju minnas fel så klart.

2. En av grabbarna - Lisa Gottlieb (1985)
För ett litet tag sedan försökte jag beta av massvis med 80-talskomedier, sådant man ska ha sett, men denna fick jag inte tag på. Den är lite Dårfinkar och dönickarig, då den handlar om en tjej som klär ut sig till kille. Den här tjejen gör det dock för skoltidningen och en artikels skull. Jag tror bara att jag var en 7-8 år när jag såg den, för vi hade ännu inte flyttat till det hus jag bodde i från 8-9 års ålder, men jag har klara scener i huvudet ändå. Jag vill verkligen, verkligen, verkligen se den igen.

1. Playing Beatie Bow - Donald Crombie (1986)
Jag bodde på ett litet ställe, så kompisarna var i alla möjliga åldrar och Emelie så mycket som 5-6 år äldre. Men vi hade roligt ändå, mycket för att hon fortfarande ville leka med Barbie sin ålder till trots, och en gång när jag var där satt vi i hennes säng och kollade på film på hennes aslilla TV. Vanligtvis var det som sagt Barbie, eller kort, snack om Tomas Brolin (hennes älskling) eller så såg vi Beverly Hills-piloten. Men nu var det en film om en flicka som reste bakåt i tiden. Lite som Spegel, spegel om ni minns den sommarlovsmorgonserien. Jag lånade till och med boken på biblioteket några år senare, så mycket tyckte jag om filmen. Men ingen annan verkar ha hört talas om den, så jag lär väl aldrig se den igen heller.

Nästan med på listan: Min fantastiska tant (1958), Darby O'Gill och småfolket(1959), Zorros märke (1974), Blixt Gordon (1980), Trollsommar (1980)

1 comment:

Anonymous said...

Hi, as you can see this is my first post here.
In first steps it is very nice if someone supports you, so hope to meet friendly and helpful people here. Let me know if I can help you.
Thanks in advance and good luck! :)