Friday, December 7, 2007

10 original jag missat

A: "Igår såg jag infoga titel, den var riktigt jävla bra!"
B: "Menar du originalet eller remaken?"
A: "Eeeh, var det en remake?!"

Känner du igen dig? Det borde du göra nu när vi lever i en remaketid. Visserligen vet du oftast om att det är en nyinspelning, och många gånger är det du som är person B. Det du egentligen bör göra något åt är att du nöjer dig med att se den nya versionen, eller? Jag ska sluta avfärda original, sluta vara så lat. Är du på?


Alltså, topp 10 långfilmer där jag sett nyinspelningen men inte originalet - i vill se-ordning. Nyinspelningen jag sett står i parentes under titeln. Att filmer som är baserade på böcker, serier eller pjäser inte räknas ska jag väl inte behöva säga?

10. Den vilda biljakten - Peter Collinson - 1969
(The Italian Job - F. Gary Gray - 2003)
Jag är som de flesta andra - heistfilmer och biljaktsrullar är något man lätt kommer in i. Jag har sett en hel del sådana filmer, men inga som är äldre än 20 år. Ja inte vad jag kan komma på i alla fall. Det kanske vore dags att se vad 60-talet går för?

9. Yojimbo – livvakten
- Akira Kurosawa - 1961
(För en handfull dollar - Sergio Leone - 1964)
Jag såg faktiskt remaken väldigt nyligen, och jag gillade grundplotten även om utförandet lämnade en hel del att önska. Sedan har jag aldrig sett en film av Kurosawa, så...

8. King Kong - Ernest B Schoedsack, Merian C Cooper - 1933
(King Kong - Peter Jackson - 2005)
Jag har även sett Lange-versionen men det var så länge sedan att jag inte kan sätta ett ärligt betyg och borde kanske se den med. Ärligt talat tror jag inte att jag kommer att gilla någon av dem, men vad gör man inte för allmänbildningen?

7. Storslam i Las Vegas - Lewis Milestone - 1960
(Ocean's Eleven - Steven Soderbergh - 2001)
Heist igen alltså. Well, Brat Pack är jag bekant med, Frat Pack likaså. Men när det gäller Rat Pack är jag desto mer vilsen, även om jag faktiskt såg en film med Dean Martin nyligen. Alla fem ratpackare är med i Storslam i Las Vegas, så det är ju en bra film om man ska lära känna dem.

6. Mumien vaknar - Karl Freund - 1932
(Mumien - Stephen Sommers - 1999)
Det är ju riktigt skamligt att ha sett en hel del varulvs-, vampyr-, frankenstein- och andra monsterrullar men inte en enda mumiefilm förutom de där två med Djungel-George, och ett avsnitt av Buffy så klart. Fy på mig.

5. Hairspray - John Waters - 1988
(Hairspray - Adam Shankman - 2007)
Även om jag inte alltid gillar Waters filmer så gillar jag Waters och har som mål att se så många av hans rullar som möjligt. Tyvärr hann jag se nya Hairspray först, och jag har hört att originalet tack och lov inte har lika mycket sång, så det verkar lovande.

4. Jungfrukällan - Ingmar Bergman - 1960
(The Last House on the Left - Wes Craven - 1972)
Wes Cravens "skräckfilm" är något av det absolut sämsta jag någonsin sett i mitt liv. Den var otroligt ologisk och poänglös, men något säger mig att det inte stämmer om Jungfrukällan. Dessutom kanske det skulle vara rätt passande om den tog min bergmanoskuld? Eller kanske smaklöst, you tell me.

3. Open Your Eyes - Alejandro Amenábar - 1997
(Vanilla Sky - Cameron Crowe - 2001)
Nu gillade jag inte Vanilla Sky överdrivet mycket, men så kan jag även säga det om Tom Cruise och Cameron Diaz. Det jag däremot gillar är idén, och det är ju ganska ofta ickeamerikanska original är bättre än hollywoodversionen så jag har inget att förlora.

2. Himmel över Berlin - Wim Wenders - 1987
(Änglarnas stad - Brad Silberling - 1998)
Så där på rak arm kan jag komma på två filmer jag sett där de talar tyska, och det är Funny Games och Spring Lola, även om de givetvis är fler än så. Några fler i alla fall. Eh, jag måste nog erkänna att jag sett fler filmer med Nic Cage än jag sett tysktalande filmer och det är ju helt katastrofalt! Jag har Himmel över Berlin hemma, jag är otroligt förtjust i filmer om kristen mytologi för att inte vara ett fan av Gud, varför har jag inte sett den ännu?

1. Infernal Affairs - Mak Siu-fai, Andrew Lau Wai-keung - 2002
(The Departed - Martin Scorsese - 2006)
Till skillnad från resten av världen störde jag mig ganska mycket på The Departed, även om den var underhållande för stunden. Men jag har hört att originalet ska vara riktigt bra, och jag misstänker att alla där är mycket hårdare och smartare än Leo, Matt och grabbarna och så länge jag slipper se Jack Nicholson åter igen vara Jack Nicholson är jag glad.

Är någon av dessa rullar baserade på en bok/pjäs/serietidning/liknande kan du ju lämna en kommentar och skälla lite på mig.

5 comments:

Mattias S said...

Kul lista, men jag har tyvärr sett dom flesta original så ingenting jag kan sno, men fortsätt med dina listor så jag slipper ha egen blogginspiration! :)

Anonymous said...

Gud vad du är duktig!

Mattias S said...

Visst är jag!

Anonymous said...

Infernal Affairs är grym!

Anonymous said...

Det är det jag hoppas på!