Saturday, December 8, 2007

10 anledningar till varför säsong 1 av 24 inte är speciellt bra

Håll i hatten nu, Sverige, för jag tänker dissa en av era favoritserier! Detta kommer innebära att jag superspoilar allting som har med handlingen i första säsongen att göra, så om du inte sett den kan du ju sluta läsa NU! Annars får du skylla dig själv.


10. Klanterier
Vid ett flertal tillfällen såg jag kameramän och annan utrustning - såg, inte skymtade. Visserligen var det ju ganska roande, men när sådant syns så tydligt kan det ju inte vara speciellt kompetent folk som klippt ihop det hela. Well, serien verkade inte så välproducerad alls om jag ska vara ärlig. Men det var väl FOX, så vad väntade jag mig?

9. Skadad fru
Tänk att det behövde gå en hel säsong innan Palmer fick stake nog att dumpa sitt monster till fru. Det tog på krafterna att sitta och svära mot TV:n så fort hon var i bild. Han kunde gott ha dumpat sin jobbige son med.

8. Taskiga skådisar
Senator Palmer är ju en stilig karl av ståtlig längd, och hans karaktär är ovanligt trevlig. Ja, han var en av få jag faktiskt gillade i serien. Skådespelaren (Dennis Haysbert), däremot, var ju inte så mycket att hänga i julgranen. Det var en ganska fattig serie överhuvudtaget när det gällde skådisarnas prestationer. Han Tony lät ju till och med dubbad! Jag har hört så mycket bra om 24 och blev ordentligt besviken när jag upptäckte den dåliga kvaliteten.

7. Att föra plotten framåt
När hon kvinnan som jobbade för Palmer höll huvud kallt större delen av tiden bara för att hugga ned pretty boy Drazen för att skapa lite spänning i serien blev jag ganska trött. Det kändes inte som något hennes karaktär skulle göra, speciellt inte när hon var filmad och alltså inte skulle ha en chans att gå fri efter rättegång. Nej ännu mindre efter allt hennes snack om att hon ville göra allt för att skydda Palmer, och hon visste att de behövde skurken levande. De hade kunnat ha löst det på ett smidigare sätt.

6. Såpa
Stackars Kim kunde ju inte ens klia sig på näsan utan att hamna i trubbel. Det, och andra tjatiga plotlines som palmerfamiljens ständiga gräl, gjorde att det började dofta Days of Our Lives. Jag vet att man ibland måste gå med på overkliga saker för handlingens skull, och att man ibland gör det med glädje eller utan att ens tänka på det. Men då måste man ha hjälp av duktiga manusförfattare, skådisar och annat och det saknades här. Vi tittare ska dessutom inte behöva använda upp hela vårt lager med tålamod på upprepande scener och dialoger. Suck!

5. Vad hände sedan?
Sedan har vi ju Rick. Vad hände med hans karaktär? Får han fängelse? Hur lång tid? Kan Jack dra i några trådar och förkorta hans straff? Kommer han och Kim ha fortsatt kontakt? Han verkade ju vara redo för att förändra sitt liv, men kommer fängelsevistelsen påverka hans nya inställning negativt? Kommer han ens överleva, eller undvika våldtäkt? Jag har sett fängelsefilmer och en söt kille som han bör hålla hårt i tvålen. Han var helt klart en av de karaktärer jag gillade mest och serien behandlade honom som väldigt obetydlig.

4. Smink
Jag har jävligt svårt att tro på att karlakarlen Jack Bauer använder sig av rouge, underlagskräm, kajal och ögonskugga. Det är ännu mindre troligt att allt skulle sitta på plats efter tjugofyra timmar av arrestering, pangpang och runtspringande. När t.o.m. tonårsflickan Kim hade en naturlig look borde det väl vara ganska lämpligt att även låta Kiefer ha en. Kakigt sminkade actionmän bryter illusionen av att det är på riktigt, kära TV-snubbar.

3. Språk
Jo du förstår, familjen Drazen pratade bruten engelska med varandra. Ganska korkat när de hade gisslan med sig. Att de som bestämmer sedan lät Nina prata utrikiska bara för att skapa ett dundunDUN-moment gjorde ju inte saken bättre. Buuuuu!

2. Terrible Teri
Det tog hela säsongen innan Jacks vidriga fru dog. Den kvinnan gjorde ett sådant uselt jobb att jag jublade lite när Nina äntligen pangade henne, synd bara att man inte fick se det och att det inte var ett skott i pannan. Hon (Leslie Hope) var så värdelös att det hela tiden kändes som att hon ljög, vilket gjorde att karaktären Teri verkade väldigt osympatisk. Att skrynkla ihop ansiktet är inte att le, stumpan. Lär dig att visa lite värme istället för att se ut som att du hatar din man och dotter. Sedan ska du inte lyssna på Joey Tribbianis skådespelarknep som att lukta på fisen (se bilden), det ser inte så proffsigt ut. Alltså var det inte ett dugg gripande när Jack kramade sin döda fru där i slutet, vilket det ju antagligen skulle.

1. Skurken är bäst
När serien gick på 4:an för massor med år sedan lyckades jag se ett enda avsnitt, och det var säsongsavslutningen av säsong ett. När jag och sambon började kolla på skiten för några veckor sedan visste jag alltså redan att Nina var ze bäd guy. Det och att Kim var vid en hamn i slutet var det enda jag mindes dock. Trots detta hejade jag på Nina hela serien igenom, och när hon och Jack möts i garaget i slutet - i varsin bil - och börjar skjuta hoppades jag järnet att hon skulle vinna. När jag hellre ser att säsongens skurk går fri än att hjälten överlever har serien misslyckats rejält.

Nu till den stora frågan: Kommer jag se säsong 2?
Om det inte vore för strejken hade jag sagt nej, men det verkar luta mot ja. Vad fan ska jag annars titta på?

No comments: