Saturday, May 26, 2007

Att svänga sina lurviga del 1

Något jag är väldigt förtjust i är när karaktärer i film helt omotiverat börjar dansa eller showa. Så jag bestämde mig för att göra en topplista. Scener som platsar måste vara ur filmer som inte tillhör musikalgenren och som inte handlar om dans, det får gälla ett planerat framträdande (det måste alltså inte vara spontant) och det ska vara svängigt. Resten av filmen kan vara både bra och dåligt, det spelar ingen som helst roll, i denna lista är det bara dansen som räknas.

1. Canned Heat - Napoleon Dynamite (Jon Heder i Napoleon Dynamite)
Vad kan jag säga? Jag är en sucker för Canned Heat, töntar i snowjoggers och när skådisar som egentligen inte kan dansa bjuder så pass på sig själva. Vanligtvis när ett tal/en kyss/en whatever som framförts på otraditionellt vis eller liknande bemöts av applåder brukar jag (och säkert de flesta) kräkas lite inombords. Men här känns publikens jubel helt rätt. Heder dansar så coolt osnyggt, är lite för lång och har en skön bambi på hal is-känsla, vilket gör att en redan mycket bra film blir ännu bättre. Jag uppskattar även att scenen är lång utan massa avbrott där man hör musiken lätt i bakgrunden och uppmärksamheten riktas mot några andra karaktärer och deras dialog (som i The Mask).



2. Super Freak - Olive med familj (Abigail Breslin i Little Miss Sunshine)
Nu vill jag inte skriva för mycket här, för har du inte sett filmen vill jag inte förstöra finalen för dig. Jag kan bara säga att det var lätt chockerande (men på ett glatt vis), väldigt roligt och något som verkligen cementerar denna film som en feelgoodrulle.
Se den här.

3. Dance Off - Adam, Steve och massa cowboys (Craig Chester och Malcom Getz i Adam & Steve)
Det finns massor med bra saker med denna dansscen - låten är helt sjuk, den är lång som bara tusan, det är en dance-off, alla som dansar är cowboyklädda karlar (och detta var innan Brokeback, några månader i alla fall) och slutligen Adam - ickedansaren - vinner. Heeeeeeeeyawww! Filmen börjar dessutom med en jätteunderhållande dans där Getz halvnaken, superglittrig och iklädd lång, lockig peruk åmar sig till übersvängiga Obsession med Animotion. Det var lite kul då jag, när jag såg filmen, bara sett honom som svartklädde, cyniske Richard Karinsky (Caroline in the City) innan. Tyvärr hittade jag bara en osynkad video med undertexter och dålig kvalitet, så om ni gärna vill se den scenen ger jag er rådet att hyra filmen istället.



4. Try a Little Tenderness - Duckie (John Cryer i Pretty in Pink)
Om jag ska vara hård kan jag säga att detta mer eller mindre är det enda bra i hela filmen. På något underligt sätt blir den töntige, lille Duckie småcool, det filmen Föräldrafritt misslyckats totalt med tre år tidigare när Tompa Cruise ser ut att få ett slaganfall snarare än att han dansar. Nej, Duckie ger sig hän, har en viss charm och elegans, och gör en på gott humör.
Se den här.

5. We Are Not Alone -
kvarsittarna (Judd Nelson, Ally Sheedy, Anthony Michael Hall, Molly Ringwald och Emilio Estevez i Breakfast Club)
Något av det bästa jag vet är åttiotalsmusik med tillhörande dans. På den tiden såg det ut som att vanligt folk faktiskt hade kul när de dansade, de försökte inte vara sexiga, coola eller imponerande. De bara släppte loss och sket i allt annat, precis så som jag gör när lägenheten är tom och jag sätter på svängig musik. Det är dessutom en bra film, och Sheedy och Nelson är så söta att man nästan dör. Åh vad hade jag inte givit för att få vara tonåring på åttiotalet!?
Se den här.

6. Thriller - Jenna Rink och vänner (Jennifer Garner i 13 snart 30)
Jag är inget Michael Jackson-fan, men jag kan inte heller förneka att både låten och dansen är fantastiska! Att sedan Garner dansar med sådan charmig entusiasm gör ju knappast saken sämre. Om man känner ett stort sug efter att lära sig dansa, eller bara skutta upp från soffan och kicka loss lite, då har en dansscen lyckats och jag tycker att den här gör just det.
Se den här.

7. The Rockafeller Skank - en jädrans massa elever (She's all that)
Själva idén att en hel skola oplanerat skulle göra ett organiserat, snyggt dansnummer på sin bal är så befängd att scenen bara blir mer briljant. Filmen är halvtaskig, skådisarna likväl, och bruden såg faktiskt bättre ut innan sin make-over, men så räddas den av två saker: att huvudpersonen sminkar fulla bitchen till en clown och att de dansar en schyst koreograferad dans mot slutet. Det är något som kan höja även den värsta lågvattenrullen.
Se den här.

8. Jump (For My Love) - Prime Minister (Hugh Grant i Love Actually)

Den är lite för kort för att komma högre på listan, men det som verkligen talar för den är att Hugh Grant inte kan dansa. Han cowboysar sig genom låten, och movsen han använder när han på ett ankliknande vis vaggar genom korridoren har han tydligen kommit på själv. Jag är inte överraskad.
Se den här.

9. Natalie (Cameron Diaz i Charlies Änglar 1 & 2)
Nu var det först och främst danserna i första filmen jag tänkte på, dels när hon drömmer men också när hon är på Soul Train och charmar övriga med sina töntiga moves. Men eftersom youtube inte riktigt hade vad jag letade efter får jag länka till hennes nummer i uppföljaren, som kanske är lite väl kort men naggande gott. Detta får alltså bli en samlingsplats på listan, för allt hennes dansande i de filmerna.
Se den här.

10. Stifler och Bear (Seann William Scott och Eric Allan Kramer i American Wedding)

Det tar ett tag för dem att komma igång, jag tycker inte att medleyt är särskilt tajt heller - de borde löst det bättre, men när grabbarna väl börjar dansa med varandra blir det lite mer fart. Att jag sedan är omåttligt förtjust i The Stiffmeister skadar ju inte heller. Orsaken till att han börjar jucka med skrevet på en gayklubb är ju bara den ganska rolig (han ska bevisa att alla, straighta kvinnor som bögar, vill ha honom). American Pie-trilogin må vara lite halvdassig, men Seann William Scott roar alltid och det ger pluspoäng att ha med min mellanstadiefavorit Belinda Carlisle. Gud vad jag spelade sönder den skivan.
Se den här.

Jag antar att jag måste missat massor av andras favoriter, kanske till och med mina egna, så lämna gärna dina egna val i kommentarerna. Exempel på filmer jag inte tyckte platsade är Pulp Fiction, som jag inte tycker är så svängig även om den är underhållande, Toms urtrista prestation i Föräldrafritt och ABC-dansen i Clerks II. Den må vara svängig, och Jay och Silent Bob huvuddiggar, något jag tycker är kalas, men Dante creeps me out. När han ler sitt barnmördarleende mot snygga Becky bryter han hela dansmagin. Buuuu! Annars är det ju hur gott som helst när nunnor, poliser och annat folk faller in i numret. Det gör mig alldeles sugen att titta på Once More With Feeling.

No comments: