Wednesday, May 30, 2007

Att svänga sina lurviga del 2

Så vi har redan konstaterat att jag gillar random dans- och sångnummer i helt vanliga spelfilmer, men jag gillar även film som handlar om just dans. Konstigt nog är jag inte vidare förtjust i musikaler, men jag avgudar OMWF (musikalavsnittet i Buffy). Hur går egentligen detta ihop sig? Jag har inte den blekaste. Hur som helst satte jag mig ned för att lista mina favoritdansscener från dansfilm, och jag upptäckte att jag knappt sett något. Eller, rättare sagt: Mycket av det jag sett har varit trist. Så den här listan kommer inte vara lika "klockren", för att använda 2000-talets mest uttjatade ord.

1. Frustrationsdansen - Billy Elliot (Jamie Bell i Billy Elliot)
Jag brukar oftast bara se action, sci-fi och äventyr på bio men av någon underlig anledning gick jag och min bästis och såg denna för 6-7 år sedan. Det är inget jag ångrar! Förutom att själva filmen är bra och lätt platsar på min topp 100-lista - ever - så är just denna scen när Billy dansar bort sin frustration och ilska en av mina absoluta favoritscener - dance or no dance. Jamie Bell virvlar runt med sådan aggressivitet, han verkar nästan inte ha kontroll över sin egen kropp, och låten (Town Called Mallice med The Jam) är så svängig att jag alltid börjar dunsa runt i soffan när jag ser den.



2. Den förbjudna dansen - Scott och Fran (Paul Mercurio och Tara Morice i Strictly Ballroom - De förbjudna stegen)
Trots att jag sett filmen flera gånger, och då vet vad som kommer att hända, sitter jag där med ett fånigt flin smetat över nyllet när Scott glider in på dansgolvet som en prins i väldigt ful, men åååh så skinande, jacka. Strictly ballroom är Australiens lyckade motsvarighet till ganska kassa Dirty Dancing, och även om den också är lite väl sentimental och slutet gott, allting gott-ig har filmen den där australiensiska humorn och skruvade charmen som balanserande krydda. Tara Morice är bedårande och blyg, Scotts pappa (mannen med överkamning och brillor) väldigt rörande och det är sådana saker som bygger upp till lyckokänslan man får i slutet när allting ordnar sig. Alla dansar, alla är glada och alla är vänner (ja okay, nästan alla).




3. Finaldansen - Jody, Cooper och Charlie (Amanda Schull, Ethan Stiefel och Sascha Radetsky i Center Stage)

Okay, början är lite småseg men efter själva kärleksakten börjar det bli lite bättre, och när sedan Canned heat med Jamiroquai (ja samma låt som i Napoleon Dynamite) startar börjar det svänga ordentligt. Center Stage är ett bra exempel på medioker film som lyfts totalt av ämnet och därmed just dansscenerna.






4. Auditiondansen - Sara Johnson (Julia Stiles i Save the Last Dance)
Här kommer första faktiskt halvtaskiga filmen på min lista, men det är långt ifrån den sista (hey rim!). Det känns väldigt J.Lo, ja förutom när hon gör Dr. Evil där på slutet, och även om hon ibland ser lite fånig ut och saknar det lilla extra gillar jag det numret. Det är tråkigt bara att låten är så himla menlös, vanligtvis brukar det ju vara något mer speciellt där i finalen.
Se den här.

5. Auditiondansen - Alex Owens (Jennifer Beals i Flashdance)
Det är en klassisk scen som många har paroderat eller tolkat (du minns kanske J-Los video?) , och Alex sprattlande stil måste verkligen ha inspirerat Billy Elliot-skaparna. Men det här är inte en bra film. Verkligen inte. Så nöj er med youtubeklippet och se på en annan rulle istället.
Se den här.

6. Finaldansen - Baby och Johnny (Jennifer Grey och Patrick Swayze i Dirty Dancing)
Förutom att filmen är ganska fjantig och att den producerat en av de absolut löjligaste filmreplikerna i världshistorien så är inte Dirty Dancing all crap. Den är faktiskt full av roliga danscener och så får vi nöjet att lyssna på när Babys syster sjunger som en kastrerad katt. Min favvodel av finaldansen, som bitvis är lite trist, är när Johnny och hans snuskiga dansare likt wannaberovdjur tar sig ned för gången mot scenen.
Se den här.

7. Nationals - Clovers (Bring it on)
Det är ju tekniskt sett cheerleading, men det är ju praktiskt taget dans och eftersom det är min lista får jag bestämma reglerna. Det är en jädrans fart på Clovers - de hoppiskuttar och kastar varandra överallt. Det ser ju livfarligt - och väldigt imponerande - ut!
Se den här.

8. Tango - Pierre Dulaine med partner (Antonio Banderas i Take the Lead)
Det här är antagligen sämsta filmen på listan, om det är något som känns tröttsamt är det hela lärare får fason på busig klass genom oortodoxa metoder-genren (här pardans). Men det betyder ju inte att man inte kan koncentrera sig på dansbitarna och slöglo på resten. Eller helt enkelt kolla på klippen på youtube. Jag valde denna tango istället för triotangon på slutet, då jag inte gillar Sashas stil. Hennes axlar är så högt uppdragna att hon inte verkar ha någon hals och hon ser lite halvt psykotisk ut när hon dansar, vilket antagligen bara är rollen då skådisen Jenna Dewan har dansat bakom både P. Diddy och Janet Jackson på deras turnéer.
Se den här:

9. Dansshowen - Sean Odkean och hans grupp (Adam Garcia i Bootmen)
Se där, ett till bidrag från Australien! Det är ett gäng arbetarkillar som steppar runt i rutiga flanellskjortor, slitna jeans och steppboots - låter inte så upphetsande. Det är det inte heller, men det är allt lite småsvängigt emellanåt. Klippet är tyvärr dubbat, men det är bara en kort snutt i mitten där han talar med den obligatoriska, manliga släktingen som är macho och inte godkänner stepping som hobby/yrke/whatever.
Se den här.

10. Träningsmontage - Janey och Jeff (Sarah Jessica Parker och Lee Montgomery i Girls Just Wanna Have Fun)

Egentligen så är det inte ett fantastiskt klipp eller något, utan det får mer representera vartenda lilla steg i filmen, som ju är en klassisk nostalgidansrulle. Jag hade helst velat ha snutten från början, där Janey paras ihop med en riktig snubbelfarbror men även youtube har sina begränsingar. (För övrigt vill jag säga att den här släpptes två år innan Dirty Dancing, så det är inte GJWHF som stulit uhm... Vad det nu heter när karl'n lyfter upp tjejen över huvudet).
Se den här.



Om ni nu tycker att det varit alldeles för mycket baletthoppor och fjanterier kan ni ju kolla på en rolig dansscen också (NSFW) från John Waters A Dirty Shame.

No comments: