Tuesday, July 10, 2007

Minirecension - Gone

Förra veckans sämsta skräck: Gone (2007)




Regissör: Ringan Ledwidge
Manus: -
Skådespelare: Scott Mechlowicz, Shaun Evans, Amelia Warner, Zoe Tuckwell-Smith
Genre: Thriller
Handling: Brittiska Alex (Evans) har tagit sig till Australien för att träffa sin flickvän Sophie (Warner), men så missar han bussen och under tiden han väntar på nästa stöter han på amerikanen Taylor (Mechlowics). De går ut och festar, Alex blir kalasfull och vaknar upp i armarna på en annan tjej. Taylor - världsmästaren på att bjuda in sig själv - säger att han kan skjutsa sin nya bekantskap till flickvännen och att trots att han tog kort på Alex misstag ska han hålla tyst om saken. Till en början känns allting bra, men vad det lider får Alex för sig att Taylor är ute efter att förstöra mellan honom och Sophie och att han inte låter något komma i sin väg.


Dawn säger: Jag hade fått för mig att det här skulle vara en skräckfilm, och när handlingen sakta rullade framåt utan att det hände ett skit tänkte jag att de likt Hostel och Wolf Creek ville bygga upp backpackerkänslan och etablera karaktärerna först. Att det senare skulle bli spännande och skräckigt. Men oj vad fel jag hade. Vi tittare förstår ju direkt att Taylor är en skum kille, och behöver inte femtioåtta timmar för att få det förklarat för oss. Istället för bygga upp en stämning gjorde första delen av filmen att man nästan somnade. När Alex tillslut började ana ugglor i mossen blev han istället paranoid och agerade korkat och när det slutligen började hända saker brydde jag mig så lite om karaktärerna att jag bara ville att alla skulle bli mördade så jag slapp skiten. Speciellt Sophie och hennes ologiska beteende.
Så ni som tror att det här är skräck - think again. Det är en riktigt dassig thriller.
Betyget blir en svag etta.

Se hellre: Wolf Creek

No comments: