Sunday, June 24, 2007

Film på TV - v. 26

Tips

Måndag
* Tre tjejer 19.15 TV4 Film - En charmig, romantisk komedi med bland annat en ung Julia Roberts. Klassisk 80-talschickflick. (Sänds även 17.05 på tisdag)

Tisdag
* Den sista färden 22.30 SVT2 - En av de där filmerna man "måste ha sett" om man påstår sig gilla film. Själv har jag bara sett banjoduellen - ett antal gånger dessutom - då den scenen var precis innan Bamse på ett inspelad VHS-band jag hade som liten knodd.
* Memento 22.35 TV4 Film - En fantastiskt bra film om en man med en ovanlig åkomma. Hans korttidsminne är helt kaputt - totalt alltså - vilket utgör ett problem i hans jakt på frugans mördare. (sänds även 00.40 på torsdag, 22.30 på lördag)

Onsdag
* Kullen 10.20 TCM - Utspelar sig i ett fångläger i Nordafrika där en sadistisk fängelsechef plågar de stackars fångarna. Se en (relativt) ung Sean Connery som något annat än Bond! Tyvärr missar jag den själv, men den kanske sänds igen.
* M 14.10 SVT1 - Enligt många en av de bästa filmerna någonsin, och den handlar om jakten på en barnamördare.
* Amelie från Montemarte 17.20 TV4 Film - Charmig och snygg film om ovanliga Amelie, hennes goda gärningar, tvångstankar och avståndsförälskelse. (sänds även 19.00 på fredag, och 14.05 på söndag)
* Experimentet 21.00 TV4 Film - Baserad på Stanford Prison-experimentet, verkar mycket intressant och om jag känner TV4 Film rätt kommer den nog sändas igen så jag med kan se den. (sänds även 00.30 på fredag)
* Poltergeist 21.50 TCM - Första filmen i skräcktrilogin om lilla Carol Anne och "bullerandarna" som hemsöker hennes familj. Se den och hyr de andra, i tvåan är världens läskigaste gubbe med. Det är lite The Gentlemen från Hush (Buffy) över honom.

Torsdag
* Föräldrafritt 21.55 Kanal 5 - Småkass film med galningen Cruise, men det är faktiskt en film man ska ha sett.

Fredag
* The Long Kiss Goodnight 21.00 SVT1 - Actionpackad film om mamman som lidit av minnesförlust i flera år men plötsligt börjar komma ihåg sitt våldsamma förflutna.

Lördag
* Brännpunkt Djakarta 14.00 TCM - Politiskt, prisat drama där Linda Hunt spelar man (hon fick en Oscar för det dessutom).
* Crocodile Dundee 20.00 Tv4+ - Ännu en åttiotalsklassiker som man måste ha sett. Den handlar om en australiensisk krokodiljägare som kommer till New York. Kulturkrocken är ett faktum.
* Kung Salomos sk(r)att 21.00 Tv400 - Jag har nog sett den här äventyrskomedin 150 gånger eller något. Den är ju ingenting i jämförelse med Indiana Jones, men visst var den en barndomsfavorit!
* Örnnästet 21.00 TCM - Ännu en barndomsfavvo (ja jag var lite förtjust i Clintan). Handlar som du kanske förstår om Andra världskriget.
* Amadues - Director's Cut 21.15 SVT2 - Mycket underhållande film om charmigt, fjantige Mozart och hans liv. Regissören Milos Forman gör ju oftast bra filmer, så se denna.
* Crocodile Dundee II 21.50 TV4+ - Har man sett den ena måste man ju se den andra.
* Kung Salomos sk(r)att 2 22.55 TV400 - Well, se orsaken ovan. Ska nästan se den själv, det var jäklarns länge sedan.

Söndag
* That Thing You Do 17.55 TV400 - Charmig musikfilm om ett band på 60-talet som försöker slå igenom.
* Miss Secret Agent 21.00 Tv3 - Jag må vara den enda i hela världen som diggar den här filmen, men det stoppar mig inte från att tipsa om den. Sandra Bullock spelar en butch FBI-agent som måste infiltrera en skönhetstävling i denna underhållande chickflick.
* Final Destination 22.00 TV6 - När den kom en ganska annorlunda film om hur man inte kan lura döden. Har för ovanlighetens skull fått två helt okay uppföljare. Dessutom är det kul att se Ali Larter (Nikki i Heroes) innan hon blev bimbofierad Hollywoodbrud.
* The Running Man 22.05 TV4+ - Kalkonigt urbra sci-fi med Arnold, som spelar en syndabock som får kämpa för sitt liv i ett dödligt tvprogram. Har självklart klassiska, krystade Arnold-oneliners och helgo action! Se se se.

Jag kommer se

Måndag
* Big Trouble 21.00 Kanal 9 - Krimedi med favoriter som Stanley Tucci och Janeane Garofalo.

Tisdag
* Bad Girls 21.00 TV3 - Jag kommer enbart se den för att Drew Barrymore ligger högst upp på antal sedda filmer (kvinnlig skådis) på min filmtipsetstatistik - 24 stycken - och det känns fint att höja siffran.

Onsdag
* One Hour Photo 21.00 TV6 - Jag brukar gilla filmerna där Robin Williams spelar något annat än dampig humorgubbe. Här är han dessutom en redigt obehaglig typ.

Torsdag
* Velvet Goldmine 21.00 TV4 Film - Brittisk film med Christian Bale, Toni Collette och Ewan McGregor? Yes please! Tyvärr är vidrige Jonathan Rhys Meyers med, men man kan inte vara nöjd med allt.

Fredag
* För en handfull dollar 21.00 TV4 Film - Westernfilm med Clintan. Nuff said.

Lördag
* Out of Sight 21.00 Kanal 5 - Juvelkupper är ju nästan alltid spännande på film och jag har hört att den här ska vara bra.
* Brainstorm 23.30 TCM - När jag var liten önskade jag mig en maskin som kunde spela in tankar och drömmar och det verkar ju vara lite vad den här rullen handlar om.

Söndag
* Gadget 14.20 TV4 - Okay, den verkar asdålig men jag måste se den ändå. Älskade Inspector Gadget när jag var liten.
* Thinner 21.00 TV4 Film - Jag har sett 32 av 56 filmer i Stephen King-paketet på filmtipset.se, men efter denna blir det 33. De må vara kassa men det är alltid kul att öka sin statistik.

No comments: