Tuesday, June 5, 2007

Grattis Sverige!

Jag ser nästan aldrig på svensk film. Varför? Jo det finns ju ganska många anledningar, som att alla svenska skådisar låter alldeles för teatraliska, vilket ju blir ganska fånigt på film. Eller så kan det ju vara för att det mesta som syns är Colin Nutley och Beck och det intresserar mig föga. Jag har faktiskt sett bl.a. Änglagård och hela två beckfilmer (båda med Gösta Ekman, båda kassa), så jag vet vad jag missar. Så därför blir det lätt så att de få svenska rullar jag gillar är tokiga komedier (som Kopps eller Smala Sussie) och eftersom det är Sveriges Nationaldag idag tänkte jag ge er ett mycket fint tips. Hurra hurra hurra hurra!


Jim och piraterna Blom
Ibland känns det som att jag är den enda i hela världen, förutom mina småsyskon då, som har sett den här filmen. Hur är detta möjligt? Alla som har humor bör se den bums! Det är en supertrevlig, men inte äckelsmörig, familjefilm för folk i alla åldrar. Den handlar om lille Jim som tyvärr förlorar sin pappa (spelad av Stellan Skarsgård) och om hur han fantiserar fram äventyr han och pappan drar ut på. Mina favoritkaraktärer i filmen är urbra lille Sture Brink (som jag har för mig att han hette, han Niles-kopian i tvärtomfantasin) och underhållande Potatis-Algot. Nu är det ju dessutom inne med pirater - tack för det Depp - så om ni har ungar kan ni säkert få dem att se denna svenska pärla. Tyvärr hittade jag inget trevligt klipp på youtube, men om ni inte litar på mig så säger några av filmtipsarna så här:

"En trösterik film för stora och små som mist någon."
"Älskade den som barn. Hasse Alfredson som Kolavippen, klassiker."
"En av favoriterna när man var liten,en femma då,ser man den nu så är det kanske en trea,alltså får den en fyra."

1 comment:

Balloonfighter said...

Väldigt fin film. Jag har försökt få tag på den igen länge men den verkar inte finnas på varken dvd, vhs eller som torrent.